Montessori lavinamosios kortelės - kaip ugdyti vaiką pagal jo amžių?

Montessori lavinamosios kortelės - kaip ugdyti vaiką pagal jo amžių?

Montessori mokymosi metodas ne tik unikalus, išskirtinis tačiau ir universalus. Kortelės gali būti naudojamos įvairaus amžiaus vaikams, tiek mokantiems skaityti ar rašyti, tiek dar tik pradedantiems pažinti raides, tiems, kurie dar tik pradeda pažinti aplinką, bei juos supančius objektus. Vaiko raida prasideda nuo jo gimimo, vaikas pradeda pažinti aplinką nuo pirmųjų dienų, pamažu vieni ugdymo etapai keičia kitus, tad kaip kortelių pagalba galima ugdyti skirtingo amžiaus vaikus?

Montessori mokymo programa

Nuo 0 iki 3 metų

Pagrindai būsimam vaiko vystymuisi yra nustatomi būtent per pirmuosius trejus jo gyvenimo metus, todėl šis etapas yra itin svarbus ir atidus. Šis laikotarpis apima vaiko pažinimo laikotarpį – patirtį, santykius, emocijas, vaizdus, kalbą ir kultūrą. Šis gyvenimo etapas formuoja jo smegenis, neuronus, tam tikrus prisiminimus, įvykius, kurie gali išlikti visam gyvenimui. Toks amžius ir etapas pagal Montessori dar yra vadinamas kaip „dvasiniu embrionu“, kai vaikas gimsta jis jau turi dvasią, todėl mūsų tikslas šiame etape ugdyti jo pasaulėžiūras, vertybes ir laisvę, lavinti kūrybiškumą.

Šiuo laikotarpiu, nuo gimimo iki 3 metų Montessori ugdymas yra sutelktas į kalbėjimo, judėjimo ir savarankiškumo ugdymą, kuris suteikia vaikui pasitikėjimo. Tokiame etape galima pradėti mokytis pažinti garsus, mokytis pavadinimus, atskirti kur yra kas, pamažu pradėti kūrybišką veiklą – piešimą. Kokiomis veiklomis galite užsiimti šiame etape? Pateikiame keletą pavyzdžių:

Garsų žaidimas

Jam galite naudoti pagrindinę kortelę (vaizdas ir žodis) arba tik vaizdo kortelę. Šiame žaidime kortelė priskiriama garsui, kurį skleidžia tam tikras objektas. Pavyzdžiui, jeigu naudosite gyvūnų korteles, pasakykite žodį, pvz: miau. Paprašykite, kad vaikas priskirtų kortelę šiam ištartam garsui, paklauskite jo koks tai gyvūnas. Žaidimą galite kartoti ir atvirkštiniu būdu, parodyti kortelę ir paprašyti, kad vaikas pagal rodomą objektą priskirtų jam garsą.

Kortelės priskyrimas

Paimkite pagrindines korteles (vaizdas ir žodis) ir išdėstykite jas gerai matomoje vietoje. Paimkite tik vaizdo korteles ir paprašykite, kad vaikas jas priskirtų prie atitinkamos pagrindinės kortelės -surastų vienodą vaizdą, taip pat galite paklausti ką jis mato paveiksliuke, kas tai yra.

Nuo 3 iki 6 metų

Vaikų nuo 3 iki 6 metų etapą ir mokymosi programą galima suskirstyti įtam tikras dalis – praktinis gyvenimas ir kalba:

• Praktinis gyvenimas – tai veikla, kuria siekiama rūpintis asmeniu, aplinkiniais, fizine aplinka. Čia galite įtraukti vaiką į buities užduotis, darbus, kartu atlikti tam tikrus darbus. Vykdydami tokią veiklą vaikai tyrinėja aplinką, mokosi atlikti užduotis nuo pradžių iki galo, jie ugdo savo valią, susikaupimą, pasitikėjimą savimi. Tam galite išbandyti šią užduotį:

Dienos kortelė

Kiekvieną dieną mokinkitės po vieną objektą. Užverskite korteles ir paprašykite, kad vaikas ištrauktų vieną kortelę, jas galite palikti ir atviras, kad vaikas pats galėtų nuspręsti apie ką šiandieną norės sužinoti daugiau. Pavyzdžiui jeigu šiandieną ištraukėte vienos šalies kortelę, šią dieną skirkite tai šaliai pažinti! Galite papasakoti vaikui apie tą šalį, kartu pažiūrėti dokumentiką, paruoškite įvairių faktų apie tą šalį, kartu pieškite šalies vėliavą, pažinkite kultūrą, kartu galite pasiruošti ir tradicinį patiekalą. Dienai galite pasirinkti ir daugiau kortelių, tačiau neapkraukite vaiko per dideliu informacijos kiekiu. Per dieną išmokta viena pasaulio šalis, gyvūnas ar augalas leis lengviau ir greičiau įsiminti informaciją.

• Kalba – vienas iš svarbiausių žingsnių tokiame amžiuje – kalbos praturtinimas, jos mokymasis. Tokio amžiaus vaikai jau geba pažinti kalbą, nuolatos tobulėja ir pamažu suvokia jos savybes. Jie pamažu pradeda pažinti raides, rašyti ir natūraliai bei nuosekliai išmoksta skaityti. Įvairūs vaizdai esantys kortelėje žadina vaiko vaizduotę, lavina jo įgūdžius, todėl jis pamažu pradeda kalbos kelią, kuriame seka rašymas ir skaitymas. Tam galite atlikti ir šias užduotėles:

Skaitymo žaidimas

Žaidimas skirtas jau skaitantiems vaikams, lavinti jų skaitymo įgūdžius ir supratimą. Šiam žaidimui galite naudoti 2 korteles - žodžio kortelę ir vaizdo kortelę. Vaizdo korteles išdėliokite, o žodžio korteles duokite vaikui, leiskite jam iš lėto perskaityti, jeigu matote, kad vaikas klysta, padėkite jam tiksliai perskaityti žodį. Paprašykite, kad šiam žodžiui jis priskirtų atitinkamą kortelę su vaizdu. Šią užduotį galite daryti ir atvirkštiniu būdu, išdėlioti tik žodžio korteles, o vaikui duoti vaizdo korteles ir paprašyti, kad jas priskirtų prie atitinkamo žodžio.

Rašymo žaidimas

Skirtas jau rašantiems vaikams. Galite parodyti vaizdo kortelę ir paprašyti vaiko užrašyti ką joje mato, tai gali būti ne tik tikslinis objektas, pvz: šuo. Galite paprašyti, kad vaikas parašytų ir daugiau paveikslėlyje matomų objektų, pvz: koja, šuns spalva, kiek jis turi kojyčių ir pan. Praturtinkite paveikslėlį informacija, taip suteiksite daugiau žinių ir lavinsite vaiko vaizduotę, taip jis pradės pastebėti daugiau objektų.

Jeigu vaikas dar nerašo - paprašykite, kad jis išvardintų ką mato paveiksliuke, galite užduoti tam tikrus klausimus: kokia tai spalva, kiek jis mato kojyčių ir tt.

Nuo 6 iki 12 metų

Šis laikotarpis apima gilinimo žinias, tam puikus būdas spręsti įvairias sumanias užduotis, ar įdomius ir verčiančius pagalvoti žaidimus. Toks amžius skirtas pažadinti vaiko vaizduotę, smalsumą, susižavėjimą, kūrybiškumą ir novatoriškumą. Kad dar labiau gilintumėte išmoktą informaciją, lavintumėte vaizduotę, išbandykite linksmą, tačiau sumanų užsiėmimą:

Žaiskite šaradas

Pažadame, tai patiks ne tik mažiems, bet ir dideliems! Šiam žaidimui galite naudotis tiek žodžio, tiek vaizdo kortelėmis. Užverskite visas korteles, vieną iš jų ištraukite, tačiau nerodykite jos vaikui, įsiminkite ją ir užuominomis pasakokite apie tą objektą. Užuominas galite atskleisti tiek žodžiu, tiek veiksmais, taip pat galite įvesti tam tikras taisykles, pavyzdžiui negalima objekto apibūdinti žodžiu, o tik veiksmu, arba jį nupiešti. Apsikeiskite vietomis, paprašykite, kad vaikas įsimintų vieną kortelę ir apibūdintų kortelėje esantį objektą. Šis žaidimas neabejotinai lavins vaizduotę bei praplės jo akiratį.

Šie trys vaiko amžiaus raidos etapai (nuo 0 iki 12 metų) ugdo jį kaip asmenybę, išmoko ne tik skaitymo, rašymo, pažinimo, tačiau išmoko savarankiškumo, laisvės ir kūrybiškumo. Būkite kūrybiški, leiskitės į įdomias ir nuotykių pilnas užduotis, žaidimus, keiskite juos, naudokitės įvairiais būdais – variacijomis.

Leiskitės į smagią ir unikalią mokymosi kelionę kartu su Montessori kortelėmis.